Időfilter

Productivity at its finest.

5 dolog, amit a sikeres emberek másképp csinálnak alvás előtt

2017. február 23. 17:29 - SNN

Ahogy öregszik az ember, egyre inkább érzi szükségességét az alvásnak - tinédzserként és főiskola / egyetem alatt jobbára bulizással és a barátokkal töltjük az éjszakákat, ahogy azonban elkezdünk dolgozni, a pihenés szerves (és legtöbbször nagyon keveset űzött) részévé válik az életünknek. Az alvásminőség szempontjából nem mindegy azonban, hogy mit csinálunk lefekvés előtt, és hogyan bújunk ágyba - a teherbírásunk és munkamorálunk szempontjából pedig az nem mindegy, hogy mennyit és hogyan alszunk. A Sleepy People összeállított egy infografikát arról, milyen szokások segíthetnek a jobb alvásban - én pedig kiragadtam pár olyan tippet a felsorolásból, ami nekem is bevált.

pexels-photo-57826.jpeg

1. Naplót írnak

Nem kell rögtön a csöpögős, "Kedves naplóm, ez történt ma velem..." stílusú naplókra gondolni (bár távol álljon tőlem, hogy bárkit ilyen miatt kövezzek meg, ha szereti), egyszerűen arról van szó, hogy aki kiírja magából az aznapi gondokat, levonja a tanulságokat, és felsorolja, miért hálás, miért volt boldog az elmúlt néhány órában, sokkal könnyebb szívvel fekszik le, mint az, aki magával viszi a gondokat az ágyba. A naplóírás (vagy, ha úgy tetszik, számvetés) segít tisztábban látni az aznapi történéseket, rájönni, hol hibáztunk, és hol fecséreltünk el értékes időt. Persze arra is rá tud világítani, hogy mitől vagyunk igazán boldogok, ha ez magunktól nem sikerülne. 

2. Felírják a teendőiket

Nem csak az aznapi, a másnapi tennivalók is gyötörhetik az embert. Erre tökéletes megoldás az, ha lefekvés előtt összeszeded, hogy mit kell tenned másnap, és leírod egy határidőnaplóba - így biztos lehetsz benne, hogy nem fogod elfelejteni, és nem is járatod rajta az agyadat alvás helyett. 

3. Olvasnak

Nem munka-e-maileket, sem a melóhoz köthető cikkeket, de még az ahhoz kapcsolódó könyveket sem - kizárólag valami olyat, ami teljesen elvonja a figyelmüket a napi történésekről, és kikapcsolja az agyukat. Mindegy, hogy fikció, történelmi regény, vagy egyszerűen egy magazin, a lényeg, hogy semmi köze ne legyen a munkádhoz.

pexels-photo-113776.jpeg

4. Nem isznak alkoholt

Hiába olvasni úton-útfélen, hogy egy pohár alkoholtól könnyebben alszik el az ember, az alvásminőségen ez semmit nem segít. Ilyenkor ugyanis gyakrabban ébredsz fel az éjszaka közepén (pláne, ha sörözöl), az alkohol pedig lerövidíti a REM-alvásod idejét is - így búcsút mondhatsz a hosszan tartó mélyalvásnak. Bár tényleg könnyebben alszol el tőle, hosszú távon sokat nem segítesz vele.

5. Sétálnak egyet

Megoszlanak a vélemények a sport alvás előtti hatásairól, de általánosságban azért elmondható, hogy ha nagyon felpörgeted magad este, nehezebben nyugszol meg, és nehezebben is alszol el. Ha viszont valami alacsony intenzitású sportot választasz (mondjuk laza kocogást vagy egy kiadós sétát), akkor azzal nagyon szépen kifáraszthatod a szervezetedet, és segíthetsz neki könnyebben átcsusszanni a munkanapból az otthoni pihenésbe. Ha olyan szerencsés vagy, hogy vidéken, és nem szmogos nagyvárosban élsz, még az egészségednek is jót teszel a dologgal.

1 komment

Így lesz reggeli pacsirta az éjszakai bagolyból

2017. február 20. 06:00 - SNN

Milliónyi tanulmány készült már arról, jobb-e éjszakai bagolynak lenni, mint reggeli pacsirtának, és arról is, hogy átjárható-e a két kategória, vagy valójában ez nem is a szokásainkon, hanem a génjeinken múlik. A mindennapok tekintetében viszont gyakorlatilag tökmindegy, hogy milyen tulajdonságokkal rójuk fel a korán kelőket vagy a későn fekvőket - ha kelni kell, akkor kelni kell, mindegy, hogy a suli, a munka vagy a család miatt. Ha te is éjszakai bagoly típus vagy, de vért izzadsz, hogy áterőszakold magad a reggeli pacsirták közé, itt egy kis segítség - ezekkel a tippekkel könnyebben megy az átállás!

pexels-photo-29992.jpg

Ha te is olyan vagy, mint én voltam, akkor reggel legalább ötször nyomod vissza a szundit, kilenc előtt csak kirángatni lehet az ágyból, és az első kávéig nagyon hozzád szólni sem érdemes. Nálam úgy alakult, hogy különböző munkák (és egy korán kelő partner) miatt kicsit át kellett alakítanom a napi rutint, és kénytelen voltam korábban kelni - nem ment egyszerűen, de nem is volt olyan nehéz, mint amilyenre számítottam. Érdemes egyébként átgondolni, hogy ha nem vagy rákényszerítve, akkor is érdemes-e korábban kelned, kutatások ugyanis kimutatták, hogy a reggeli pacsirták sokkal produktívabbak és hatékonyabbak, mint azok, akiket csak 8-9 után dob ki magából az ágy. Úgyhogy ha szeretnél minél többet dolgozni (vagy esetleg kénytelen vagy), ezek a tippek segíthetnek az átállásban.

1. Felejtsd el a szundit!

Ez a legnehezebb mind közül: amikor tudod, hogy ott van opcióként, nagyon nehéz félálomban nemet mondani rá. Pedig a szundi csak becsapja a szervezetedet, és sokkal nehezebbé teszi a felkelést. Ilyenkor ugyanis újra visszaalszol, és jellemzően pont annyi időd van, hogy elérd a mélyebb alvás állapotát, amikor az ébresztő újra kirángat belőle. Ha ezt minden reggel megcsinálod magaddal kétszer-háromszor (négyszer-ötször?), akkor sokkal fáradtabb leszel napközben, mintha rögtön elsőre felkeltél volna. Teljesen jó megoldás lehet a probléma ellen az, ha távolabb rakod az ágyadtól a telefont (vagy bármit, amit ébresztőként használsz) - mire felkelsz és elsétálsz odáig, már nehezebben fekszel vissza újra.

2. Készülj előre!

Sokkal egyszerűbb felkelni, és elkezdeni a napot akkor, ha nem vár rád reggel egy sor döntés, még akkor is, ha csak olyanokról van szó, mint a "Milyen ruhát vegyek fel ma?" vagy a "Hová tettem a kávés termoszomat?". Készíts elő mindent előző este: a ruháidat, a táskádat, a laptopot, a reggelit, és a kávét is tedd fel úgy, hogy már csak egy gombot kelljen megnyomnod, hogy elkészüljön (az instant kávék rajongói itt hátrányban indulnak). Ha minden csak egy karnyújtásnyira van, sokkal könnyebb felkelni, és rövidebb ideig is tart, mire elkészülsz.

coffee-690349_1280.jpg

3. Haladj negyed óránként!

Ha szeretnél sokkal korábban felkelni, mint ahogyan azt már megszoktad, ne siesd el a dolgot - semmi értelme rögtön két órával korábbra felhúzni az órát, csak úgy fogod érezni magad, mint akit agyonvertek. Ehelyett haladj mindig negyed óránként - első nap negyed órával korábban kelj, majd pár nap múlva ismét állítsd hátrább az ébresztőt még negyed órával. Így a szervezeted is fokozatosan szokik hozzá ahhoz, hogy reggeli pacsirta akarsz lenni, és kevésbé sínyli meg a változást.

4. Engedd be a napfényt!

Ha olyankor akarsz felkelni, amikor már süt a nap, a testednek rengeteget segíthetsz abban, hogy magához térjen - csak húzd el a függönyt, húzd fel a redőnyt, és nyisd ki az ablakot egy kicsit! Ha a szervezeted realizálja, hogy világos van, sokkal könnyebben ébred fel, mintha sötétben kezdenéd el a napi rutinodat. Persze ilyenkor télen annyira nem egyszerű korán reggel napfényt csempészni a szobába, de egy-két mély lélegzetvétel a hideg levegőből akkor is segíthet, ez is felébreszt ugyanis, ha még bágyadt vagy.

26 komment

Hogyan fejezd be a halogatást?

2017. február 16. 15:31 - SNN

Mindenki ismeri az érzést: egyik nap úgy kelünk fel, hogy minden sikerülni fog, és reggel 10 előtt többet dolgozunk, mint előtte egész héten, aztán három napig csak szenvedünk, és halogatjuk a teendőinket egészen addig, amíg már a torkunk is összeszorul, ha arra gondolunk, mennyi dolgunk van. Van, aki ilyen személyiség, van, aki a munkájába fásult bele, és van, akit egyszerűen csak rossz passzban talált a reggel - mindegy, melyik kategóriába tartozol, érdemes kipróbálni ezt a három tippet, hátha segítenek kimászni a gödörből.

 computational-2048165_1280.jpg

 1. Ne szívasd saját magad!

Persze, előfordul, hogy az embernek nincs ideje, összecsapnak a feje fölött a hullámok, és minden összeesküszik ellene, hogy még véletlenül se tudja elvégezni a munkáját. De az esetek nyolcvan százalékában, ha arról panaszkodsz, hogy éppen nincs időd semmire, a főnök is hátráltat, a kollégák is szemetek, és még a BKV is lassabb, mint szokott lenni (amihez azért külön tehetség kell), valójában te magad vagy az, aki megakadályozza, hogy hatékonyan elvégezd a munkádat.

Lehet, hogy a hármas metró lerobbant hazafelé (meglepetés!), de az előző nyolc órában csakis te voltál az, aki addig halogatta a dolgait, amíg le nem járt a munkaidő. Az a fél óra, amit csúszol a napi teendőiddel, nem a világ vége - az előző órák viszont igen, amikor saját magadat szabotáltad. Lásd be, hogy halogatsz, nézz szembe a tényekkel, és tegyél ellene valamit, különben örökké panaszkodni fogsz, és másra kened majd a saját hibáidat.

2. Oszd be a feladatot!

Ha csak arra koncentrálsz, mennyi dolgod van még, garantáltan nem fogsz eljutni egyről a kettőre, hiszen már a munkahalmaz gondolatától is kiráz majd a hideg - nem is véletlenül. Ahhoz, hogy ne legyél rosszul a rád váró feladatoktól, tanuld meg őket apróbb részekre felosztani! Minden nagy projekt megvalósítható aprósággá válik akkor, ha veszed a fáradságot, és kisebb felosztásban esel neki.

Nagy jelentést kell készítened minden social media felületéről a cégnek? Kezdd a Facebookkal, aztán foglalkozz mással, majd folytasd az Instagrammal, aztán foglalkozz mással, és így tovább. Rögtön nem tűnik olyan nagy dolognak, ha okosan rakod össze fejben.

3. Gondold át, mi lopja el az idődet!

Mindenki bűnös benne: olyan időrabló dolgokkal foglalkozunk napközben, amitől képtelenek vagyunk hatékonyan végezni a munkánkat. Mindegy, hogy az a közösségi média (Pinterestre még véletlenül sem érdemes feltévedni, ha dolgoznod kell), beszélgetés a barátainkkal, laza cigi és kávé óránként a kollégákkal - biztosan tisztában vagy vele, mi veszi el feleslegesen az idődet, de ha nem, akkor keresd meg gyorsan, és nézz szembe vele.

Félre ne érts - nem azt mondom, hogy innentől soha többet nem Facebookozhatsz munkaidőben (bár ez lenne az ideális). Jelölj ki bizonyos intervallumokat, amiben foglalkozhatsz az időrabló tevékenységgel, de ezeken kívül még véletlenül se jusson eszedbe a dolog. Amikor dolgozol, koncentrálj a munkára, és csak akkor figyelj az időrablásra, ha előre megszabott keretek között vagy!

Szólj hozzá!